שני, 12 אוקטובר 2015

 

הכנס השנתי של העמותה לשנת 2015 :

 

" רוצה להיות חבר שלי?" 

על קשרהתקשרות ותקשורת-חברתית בינקות ובגיל הרך

הכנס יתקיים  ב 16-17/12/2015

במלון "חוף הדקליםבעכו 

 

אורחת הכבוד פרופאליס קרטר

 

 

Professor Alice Carter, PhD

 

Director of Clinical Psychology PhD Program, College of Liberal Arts

University of Massachusetts, Boston, USA

Areas of Expertise: Identification of infants and toddlers at risk for problems in social, behavioral,

and emotional functioning; the role of family functioning in child development

 

 



 

ההרשמה מתבצעת באמצעות הקישור הבא

 


ניתן למצוא את התוכנית בקובץ PDF  בקישור הבא

 

הסבר על ההרשמה בקישור הבא

 


 

 

 

 

פרופ' קרטר תרצה בשפה האנגלית

 

יום רביעי, 16/12

 

 

 

9:30 - 10:30 הרשמה והתכנסות

 

10:30 - 10:45 דברי פתיחה: ד"ר גל מאירי, יו"ר העמותה לבריאות הנפש של התינוק

 

ברכות: ד"ר מירי קרן, נשיאת WAIMH , הארגון העולמי לבריאות הנפש של התינוק

 

 

 

10:45- 12:30 פרופ' אליס קרטר, פסיכולוגית קלינית המשמשת כפרופסורית לפסיכולוגיה באוניברסיטת מסצ'וסטס, בוסטון בארה"ב, מחברת שיטות אבחון מוקדם בגיל הרך, EATSE ו BEATSE ושותפה בפיתוח שיטות סיווג חדשות בפסיכיאטריה של הגיל הרך.

 

 

 

"Screening for Autism Spectrum Disorders (ASD) and Broader Infant-Toddler Mental Health Needs"

 

Although the US American Academy of Pediatrics recommends routine, universal screening for developmental delay at 9, 18, and 30 months of age, this recommendation is highly controversial, with many systematic, evidence-based reviews concluding that there is insufficient evidence to warrant universal screening. Screening decisions are typically based on the psychometric properties of available instruments (i.e., sensitivity and specificity in detecting specific conditions/disorders) as well as the likelihood that children who screen positive will receive interventions that improve long-term adaptation. This talk will address advantages, challenges, and opportunities in implementing universal and targeted screening for developmental delay, social-emotional and behavioral problems, and autism spectrum disorders. Recent lessons learned from an implementation and dissemination study of screening for social-emotional and behavior problems and ASD in partnership with agencies serving children referred for developmental delays will be described.

 

 

 

 

 

 

 

12:30 - 13:30 פרופ' נירית באומינגר-צביאלי, ראש ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר – אילן, וראש ההתמחות לאוטיזם בתואר השני הינה מומחית בינלאומית בתחום תפקוד חברתי – רגשי ובין אישי, בקרב ילדים בספקטרום האוטיסטי. מחקריה התפרסמו בכתבי עת מובילים בתחום ולאחרונה אף הוציאה ספר בנושא.

 

 

 

"חברויות בגיל הרך: אוטיזם והתפתחות תקינה"

 

 

 

בהרצאתה פרופ' באומינגר - צביאלי תציג מחקר שנעשה לאחרונה במעבדתה אשר חקר את נושא החברות אצל ילדי גן בספקטרום האוטיסטי בתפקוד קוגניטיבי גבוה בהשוואה לילדי גן עם התפתחות תקינה. במחקר נבדקו ההבדלים באיכות האינטראקציה בין ילדים בספקטרום לבין ילדים עם התפתחות תקינה, ובין אינטראקציה עם שותף המוגדר כחבר לבין אינטראקציה עם שותף שאינו חבר. הממצאים יוצגו בהתייחס לאופי ואיכות האינטראקציה בעת סיטואציה משחקית, כמו כן יוצגו ממצאים בנוגע להשפעת החברות על איכות השיח והפרגמטיקה של ילדים אלה ועל היכולת לפתרון בעיות שיתופי. הממצאים מצביעים על חשיבותו של קשר זה להתפתחותם של ילדי גן עם וללא אוטיזם.

 

 

 

13:30 - 15:30 קבלת חדרים וארוחת צהריים

 

 

 

17:30-15:30 פאנל קליני: הצגת מקרה –

 

אבחון קשיים בתקשורת בגיל הרך על רקע הבדלים תרבותיים - הצגת אבחון

 

 

 

משתתפי הפאנל:

 

  • מנחה: נדב ויינטראוב - פסיכואנליטיקאי, פסיכולוג קליני והתפתחותי, מנהל השירות הפסיכולוגי בבית החולים רמב"ם, חיפה.

  • הצגת מקרה: רחל בלומנפלד - פסיכולוגית מומחית מדריכה חינוכית והתפתחותית, פסיכולוגית ראשית במכון חנה חושי להתפתחות הילד בי"ח בני ציון - חיפה.

  • מתדיינת: ד"ר אירית מור שניר – פסיכיאטרית מומחית לילדים, נוער ומבוגרים ופסיכותרפיסטית, מנהלת יחידת גני תקשורת – השרון ובית אחד בשרון, העמותה לילדים בסיכון

  • מתדיינת: ד"ר מיכל כהן אופיר - רופאה התפתחותית, ראש צוות האבחון של מרכז מילמן, חיפה

  • מתדיינת: דר' מיכל פרוי – פסיכולוגית מומחית התפתחותית, היחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך, המרכז הרפואי והאוניברסיטאי סורוקה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יום רביעי, 16/12 (המשך)

 

 

 

18:30-17:30 פאדל עלי, סופר ומשורר ילדים . פאדל הוא עו"ס במקצועו, בעבר עובד אגף הרווחה של עיריית חיפה בטיפול בנוער מנותק. כתב 12 ספרים לילדים. הראשון שבהם, ״ילד על מדרגות העולם״, תורגם לעברית על ידי יהודה אטלס וזכה בעיטור אנדרסן. שירים וסיפורים פרי עטו נכללים בספרי לימוד של מערכת החינוך. השתתף בפסטיבלים בארץ ובירדן.

 

 

 

"ספרות ילדים וחוסנם הנפשי של ילדים - מבט אישי על ספרות ילדים ערבית."

 

18:30 -19:00 הפסקת קפה

 

 

 

19:00- 19:30 אסיפת חברים

 

 

 

19:30 ארוחת ערב

 

 

 

יום חמישי, 17/12

 

9:00 – 10:00 ד"ר נורית יגרמן, מרפאה בעיסוק ומומחית להתפתחות הגיל הרך, מנהלת היחידה הקלינית התפתחותית, תוכנית הריס, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן

 

"ליקוי בעיבוד חושי וויסות עצמי אצל תינוקות ופעוטות בסיכון לקשיי תיקשורת"

 

מחקרים מראים כי סימפטומים של ליקוי בעיבוד חושי וויסות עצמי אצל תינוקות ופעוטות מנבאים קשיי התפתחות בגיל מאוחר יותר ובכלל זה קשיים תקשורתיים. בהרצאה יסקרו מחקרים שעוסקים בסוגיה זו, כולל מחקרים המתחקים אחר הסימפטומים החושיים-ויסותיים הספציפיים לאוטיסם ואלו הקושרים סימפטומים אלו לקשיי הליבה של ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.

 

 

 

 

 

10:00 – 11:00 פרופ' אליס קרטר

 

"Classification of Autism Spectrum Disorder in Infants and Toddlers"

 

Our understanding of the early course and diagnosis of autism spectrum disorder (ASD) in the toddler period has evolved based on new information emerging from a network of international investigators following the early development of younger siblings of children diagnosed with autism spectrum disorders. In contrast to expectations that ASD could be easily identified in infancy, there appears to be a relatively large window of risk for symptom emergence, with some children evidencing the full diagnostic criteria on or shortly following their first birthday, and others manifesting symptoms only after their second birthday. Using video examples, this presentation will highlight early manifestations of DSM-5 and DC: 0-5 social-communication and repetitive/restrictive behavior criteria. Evidence regarding stability of early diagnosis will also be reviewed. Implications for early identification and intervention will be discussed.

 

 

 

11:00 – 11:30 פינוי חדרים + הפסקת קפה

 

    1. 13:15 סדנאות מקבילות – תיאור הסדנאות בהמשך

 

 

 

13:30 – 15:00 הצגה "ילד על הקשת" ודיון עם הקהל. הצגה של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים על חייהם. ההצגה "ילד על הקשת" נוצרה מתוך רצון ליצירה משותפת של מנחת קבוצות הורים ומורה למוסיקה שהיא אם לילד עם צרכים מיוחדים. הרעיון התקבל בברכה ע"י קבוצת הורים ממועדון "עלי כותרת" בעמק יזרעאל.

 

הדרך לבמה התחילה בעבודה קבוצתית עם שימוש בטכניקות של תיאטרון פלייבק במטרה להגיע ללב הדברים. במהלך המפגשים הקבוצתיים התרחש תהליך שבו כל אחד מהמשתתפים חושף את הקשיים שלו הקשורים בגידול ילד בעל צרכים מיוחדים ובעזרת הקבוצה עושה עוד צעד לכיוון השלמה וקבלה. כל מפגש תועד ושימש בהמשך חומר גלם להצגה.

 

לאחר שלוש שנים של עבודה הועלתה ההצגה בפעם הראשונה, התגובות החמות והנרגשות של הקהל להצגה חיזקו את הרגשת ההורים כי עליהם להשמיע את קולם הייחודי.

 

 

 

15:30 – 15:00 סיכום הכנס

 

ד"ר מירי קרן, נשיאת WAIMH , האיגוד העולמי לבריאות הנפש של התינוק

 

15:30 ארוחת צהריים ופיזור

 

הסדנאות

 

  1. טיפול קבוצתי לילדים עם סלקטיב מוטיזם בגיל הרך - "אני לא לבד", חנאן ח'מיס זועבי , פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית ופאתן חדאד מטפלת במוסיקה ותנועה ומטפלת דיאדית.

 

אנו נציג קבוצה מיוחדת עבורנו מהמכון להתפתחות הילד בנצרת, התנסות ראשונה וחדשנית – טיפול דיאדי קבוצתי בילדים עם אילמות סלקטיבית SELECTIVE MUTISM.

 

מספר עקרונות הנחו אותנו בתהליך בניית הרעיון לקבוצה:

 

- מאפיין מרכזי של אחוז גדול מהילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית הינו חרדה חברתית. מפגש קבוצתי יאפשר "להציף" חרדה זו ולפגוש אותה בצורה מכילה ,מוגנת ומבוקרת.

 

- קבוצה הכוללת דיאדות של ילדים והוריהם תאפשר התבוננות של ההורים בילדים אחרים ובהורות אחרת. התבוננות זו מאפשרת האצה של תהליכים ייחודיים שאינם קיימים בטיפול דיאדי פרטני.

 

- המפגש הקבוצתי של דיאדות יוצר שתי קבוצות: קבוצת ילדים וקבוצת הורים. כל משתתף מקבל הזדמנות לשיתוף "קבוצת הדומים" במצוקותיו.

 

- מאחר וכל הילדים בקבוצה (4 בנות, בן אחד) סובלים מהימנעות מביטוי מילולי, היה צורך להשתמש באמצעי טיפולי שאינו נשען על דיבור. המוסיקה נבחרה כאמצעי טיפולי אשר מאפשר לילד לבטא את עצמו ולהשמיע קול.

 

- הטיפול בקבוצה מונחה ע"י שתי מנחות, עובדה אשר מאפשרת העצמה של הקשבה. בנוסף לכך שתי המנחות מייצגות שתי פרופסיות טיפוליות שונות אך משיקות ובכך מתרחב ריפרטואר ההתערבויות הטיפוליות.

 

במהלך הסדנא יוצגו מטרות הטיפול, שיטת הטיפול, כלי הטיפול ותוצאותיו. ממסקנות הטיפול יש לציין שאילמות סלקטיבית הינה תופעה מוכרת בשכיחות יחסית גבוהה בקרב ילדים צעירים מתחת לגיל שש. הטיפול הקבוצתי הדיאדי מביא להקלה משמעותית באווירה רגשית של הדיאדה הורה – ילד ולעיתים יוצר שינוי בסימפטום עצמו.

 

 

 

  1. מודל טיפול אינטגרטיבי באילמות סלקטיבית בגיל הרך, נעמה קלוזנר (MA) פסיכולוגית קלינית מומחית, עוסקת בטיפול בילדים ונוער, וכן בטיפול במבוגרים. משלבת בין טיפול בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית לבין טיפול בגישה דינאמית. מומחית בטיפול בילדים הסובלים מאילמות סלקטיבית ומשמשת כמדריכה מקצועית בתחום זה במרפאה לאילמות סלקטיבית במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל; ד"ר מעין שורר (PhD) פסיכולוגית קלינית מומחיתמנהלת את היחידה לפוסט-טראומה ואילמות סלקטיבית במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. מנהלת את תכנית שניידר להכשרה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ובנוער. מדריכה ומרצה בתכנית ה-MA בפסיכולוגיה קלינית של המרכז האקדמי רופין. בפרקטיקה הפרטית עוסקת באינטגרציה בין הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית והפסיכודינאמית.

 

 

 

בסדנא יוצג מודל אינטגרטיבי לטיפול באילמות סלקטיבית בילדים צעירים (בגיל הרך). זהו מודל טיפולי, המשלב בין הבנות והמשגות פסיכודינאמיות, אודות אילמות סלקטיבית והאינטראקציות הורה-ילד המאפיינות הפרעה זו, לבין תכנית טיפול קוגניטיבית התנהגותית, המתבססת על חשיפה הדרגתית למצבי דיבור. בסדנא נמחיש כיצד נבנית תכנית התנהגותית, תוך אינטגרציה עם הבנה דינמית של הילד ומשפחתו, נדגים כיצד נעשה שימוש במשחק ובעמדה משחקית בתוך התכנית ההתנהגותית, נתאר כיצד נוצר קשר טיפולי עם ילד שאינו מדבר בחדר הטיפולים ומהי העבודה הנעשית עם הורים ועם צוותים חינוכיים.

 

 

 

  1. טיפול קבוצתי לרפלקטיביות הורית בקרב הורים לילדים בגיל הרך – ד"ר נעמה עצבה-פוריה, פסיכולוגית התפתחותית ומרצה בכירה, אורלי דותן פסיכולוגית התפתחותית, שלומית שניאור פסיכולוגית קלינית, היחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך, המרכז הרפואי והאוניברסיטאי סורוקה, המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בן גוריון, ב"ש

 

 

 

 

 

שיטת הטיפול בהורות רפלקטיבית פותחה ע"י Center for reflective community שבלוס אנג'לס ארה"ב, כדי לקדם יכולת רפלקיבית בהורים. היא מכוונת ליצירת שפה וחשיבה רפלקטיבית בהורים ובדמויות טיפול משמעותיות נוספות.

 

הקבוצה הטיפולית מועברת במשך 14 מפגשים (12 מפגשים קבוצתיים, מפגש אינטייק/הערכה פרטני ומפגש סיכום/הערכה פרטני). כל המפגשים הקבוצתיים כוללים הנחייה, דיון ותרגול ברפלקטיביות בנושאים שונים הקשורים לאינטרקציות של הורים עם ילדיהם. המפגשים הקבוצתיים מאפשרים להורים ללמוד דרכים חדשות בהן ניתן להבין את הקשר הקיים בין רגשות, מחשבות והתנהגות, ולפתח יכולת התבוננות על המצבים הפנימיים של הילדים ושל ההורים. דהיינו, היכולת לזהות ולהבין מה מניע את ההתנהגות של הילדים ומה מניע את ההתנהגות העצמית שלי כהורה.

 

בסדנא תוצג שיטת הטיפול, תערך התנסות בכלים שמציעה שיטת הטיפול ויובאו סיכומים וחוויות מהתנסויות בשיטת הטיפול שנערכו במקומות שונים בארץ ובעולם.

 

 

 

 

 

  1. " הדרך לגלות וללמוד איך להינות מ"היות חבר" –  גב' מיכל שניר-ינאי פסיכולוגית התפתחותית ראשית של יחידת האבחון במרכז מילמן, גב' אורנה מיק ראש תחום קלינאות תקשורת במרכז מילמן, גב' ענת אופנהיים ראש תחום ריפוי בעסוק במרכז מילמן.

 

 

 

מבט רטרוספקטיבי. התבוננות על המסע המשותף המאתגר של הטריאדה הורה- ילד (עם אוטיזם)- מטפל כבסיס התנסותי מקדם יכולת ל"יחסים עם אחר".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מרצה אורחת

 

 

 

Alice S. Carter, Ph.D.

 

Professor, University of Massachusetts Boston

 

 

 

 

 

 

Brief Biographical Statement:

 

Alice Carter is a Professor in the Psychology Department at the University of Massachusetts Boston. Trained as a clinical psychologist, Dr. Carter’s work focuses on young children’s development in the context of family relationships, with an emphasis on the early identification of psychopathology and factors that place children at risk for difficulties in social and emotional development. Dr. Carter completed her undergraduate work at Cornell University in Human Development and Family Studies, her graduate training in Clinical Psychology at the University of Houston, and her clinical internship and postdoctoral training in Developmental Psychopathology at the Yale Child Study Center. Her first faculty position was in the Department of Psychology at Yale University. A former fellow of Zero to Three, Dr. Carter is an author or co-author of over 200 articles and chapters, the co-editor of the Handbook of Infant, Toddler, and Preschool Mental Health Assessment with Rebecca Del Carmen, Ph.D., and the co-author of the Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) and the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA) with Margaret Briggs-Gowan, Ph.D.

 

Her recent work addresses: 1) early identification and evaluation of infants, toddlers, and preschoolers experiencing and/or at risk for later psychopathology; and 2) addressing health disparities by improving early identification, evaluation, and treatment of infants and toddlers with autism spectrum disorders. With respect to teaching and training, she has taught both graduate and undergraduate students at Yale University and the University of Massachusetts Boston. She has also conducted trainings on assessment of infant mental health and early detection of autism spectrum disorders nationally and internationally.

 

 

 

 


 

 

 

נקרא 1477 פעמים