שני, 15 ינואר 2018

יום עיון 2018 : "לדבר ללא מילים", היבטים לא מילוליים בתקשורת הורה-תינוק ומטפל

                 

 

 

יום העיון השנתי של העמותה

  יום ב' 26/03/2018

אולם לולה, ביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב

 

 

"לדבר ללא מילים":

היבטים לא מילוליים בתקשורת הורה-תינוק ומטפל

 

תקשורת בלתי מילולית היא התקשורת המרכזית המאפיינת את הקשר המוקדם הורה-תינוק. ביום העיון יוצגו שלוש נקודות מבט להערכה והתערבות בנושא חשוב זה: המרכיב הגופני-תנועתי בקשר, מנטליזציה הורית גופנית, ותקשורת חברתית בקרב פעוטות. ההרצאות ילוו בקטעי וידאו להדגמה. בסיומו של יום העיון יתקיים דיון באשר לשילוב שבין תקשורת מילולית ולא מילולית בתהליכי התפתחות וטיפול.

 

 

 

תכנית יום העיון:

8:30-9:00       התכנסות

9:00-10:30

  Dr. Suzi Tortora: Communicating without words:

                   Understanding baby’s embodied experience to promote social-emotional development using nonverbal observation, dance, music and play interventions

                               

                                It is not just what you say but how you say it - with your body - that counts. We communicate with babies, and each other, before we even say a word. Babies also talk to us right from the beginning through their facial expressions, body actions, the quality of their vocalizations and even the way they look at us. This embodied experiential nature of our interactions can be used to understand the underlying meaning of an infant and young child’s behaviors as well as build emotional expression, social engagement and strengthen the attachment relationship.

 

                        This talk will demonstrate how dance, movement, music and rhythmic activities can be used to support and treat early relationship difficulties through a nonverbal lens. Participants will be introduced to a nonverbal analysis tool that can be used for clinical observation; assessment; and video-feedback parenting-infant education and intervention.

 

                        Learning objectives:

 

·         Understand the role of embodied, multisensory, and preverbal experience in early infancy and childhood emotional/social development.

 

·         Understand the role of nonverbal analysis for assessment and clinical intervention with infants, young children and their caregivers

 

·         Winnicott to neuroscience: learn how object relations theory and current neuroscience research provide a foundation for creative and movement-based interventions.

 

·         Learn how creative, multimodal and interactive explorations using dance, movement, dance-play, music and nonverbal expression are used to facilitate psychobehavioral change to treat early relationship difficulties.

 

10:30-11:00    הפסקת קפה

11:00-12:00    גב' מלי קסלר:   אלמנטים לא מילוליים ביחסי חברות בגיל הרך ואילך

 

הניואנסים, הדקויות, מנח הגוף, מנח הכתפיים, זווית הטיית הראש, האופן בו מבצעים צעדי הליכה ושאר הביטויים של שפת הגוף  הם קריטיים לתכנון ולהעברת המסר  התקשורתי באינטראקציה בינאישית. מסר זה עובר מיידית לנמען וכולל בתוכו הן מסר מילולי והן מסר בלתי מילולי. בעוד המסר המילולי בתקשורת בינאישית נמסר ועובר ברובו  דרך הערוץ המודע, המסר הלא מילולי עובר בדרך כלל לנמען באופן לא מודע, מיידי ולעיתים אף סותר את המסר המילולי. לכן יש חשיבות רבה ללמוד כיצד להטמיע את המסרים של שפת הגוף למסר הכולל של השפה החברתית.

ההרצאה תעסוק בהיבטים של ראשית שפת הגוף המשמשת לצורך התקשרות החברתית הלא מילולית. מכיוון ששפת גוף היא קריטית להעברת מסרים, היא תופסת חלק נכבד בשלב ההקניה של השפה החברתית בקליניקה, ומתורגלת היטב הלוך ושוב כבסיס לתקשורת בינאישית.

בהרצאה נתבונן תחת "מיקרוסקופ  S.L.A™ " בסרטוני וידאו המציגים דוגמאות של תקשורת חברתית לא מילולית בין פעוטות וילדים צעירים; ננתח את רכיבי התקשורת החברתית הלא מילולית הבאים לידי ביטוי בדוגמאות הללו; נבחן את הקשר ההדוק שקיים בין היכולת לשלוט ב"דקדוק" של התקשרות החברתית הבלתי מילולית לרכישת כישורים חברתיים בכלל; ונראה כיצד התקשורת הבלתי מילולית עוברת כחוט השני מהגיל הרך ועד לבגרות.

 

12:00-12:45    ארוחת צהריים קלה

12:45-13:30    דר' דנה שי:  מנטליזציה הורית מילולית וגופנית: הריקוד בין הורים ותינוקות

                       

                        מנטליזציה הורית זוכה לתשומת לב ניכרת בעולם המחקרי והטיפולי ומזוהה כיכולת חשובה המשפיעה על איכות הטיפול ההורי והתפתחות הילד.  מנטליזציה  הורית מילולית באה לידי ביטוי בייצוגים מילוליים סמנטיים של עולמו הפנימי של הילד, של ההורה ושל מערכת היחסים בין ההורה והילד. לצד המנטליזציה ההורית המילולית ניתן להתבונן במנטליזציה הורית גם ברמת האינטראקציה, כאשר התנועתיות של הגוף בכללותו— הן של ההורה והן של הילד—מובנת כמבטאת את עולמם הפנימי של ההורה ושל הילד. משמע, מנטליזציה הורית יכולה להתבטא ולהימדד גם על פי המידה בה ההורה מתאים את התנועתיות שלו למצבים הנפשיים של הילד, כפי שאלה מתבטאים בתנועתיות של הילד. בהרצאה יוצגו ממצאים ממחקרים שונים אשר מדגימים כיצד מנטליזציה הורית בכללותה, ומנטליזציה הורית גופנית בפרט, קשורה ליכולות הוריות נוספות, וכיצד ילדים מתפתחים רגשית, חברתית וקוגניטיבית באופן שונה כתלות באיכות המנטליזציה הגופנית של הוריהם. את ההרצאה ילוו קטעי סרטים של אינטראקציות הורה-תינוק על מנת להמחיש כיצד נראית הלכה למעשה מנטליזציה הורית גופנית וכיצד ניתן לעבוד אתה ולקדם אותה בחדר הטיפולים.

 

13:30-14:00    דר' איילת עציון-קרסו: מלים שמצליחות לגעת

                שולחן עגול ודיון עם הקהל

                       

 

                        מטרת הדיון הנה לעסוק בשאלות הנוגעות לתפקידם ושילובם של תקשורת מילולית ובלתי מילולית בתהליכי התפתחות וטיפול. נדון בשאלת מידת נחיצותן של המלים בהקשר הטיפולי הרחב, ונבחן האם מלים תמיד מוסיפות או שמא לעתים הן גורעות? שאלות אלו ואחרות יופנו למרצות, אשר יוכלו להתייחס אליהן מנקודות מבט תאורטיות ואישיות שונות.

 


 

הרשמה:

  • מחיר לחבר/ה עמותה ומתמחה ששילם דמי חברות לשנת 2018: 130 ₪
  • מחיר חברות בעמותה לשנת 2018: 150 ₪  (ניתן להירשם בו-זמנית לעמותה וליום העיון.  תשלום דמי חברות מקנה הנחה ביום העיון ובאירועים עתידיים של העמותה במהלך שנת 2018)
  • מחיר הרשמה ליום העיון למי שאינו חבר בעמותה: 300 ₪
  • מחיר ההרשמה ליום העיון לסטודנט/ית (תואר ראשון, שני או דוקטורט) עם הצגת עותק תעודת סטודנט 90 ₪.

 

ניתן להירשם ליום העיון ולעמותה דרך -

עמוד ההרשמה באתר של העמותה הישראלית לבריאות הנפש של התינוק  

ההרשמה באמצעות כרטיס אשראי בלבד. יש להקפיד למלא בטופס ההרשמה את פרטי כתובת הדואר האלקטרוני לצורך משלוח קבלה דיגיטלית.  לא יונפקו קבלות ידניות.

 

 

הגעה: יום העיון יתקיים באולם לולה, הפקולטה למדעי הרפואה, אוניברסיטת ת"א.

למגיעים ברכב, מומלץ לחנות בחניונים בתשלום אזור הפקולטה לרפואה.  כמו כן ניתן לחנות בתוך מתחם האוניברסיטה תמורת 25 ₪ ליום על בסיס מקום פנוי.  לנוחותכם, מצ"ב קישור עם הנחיות הגעה לאוניברסיטה. לאיתור אולם לולה (רפואה- אולמי הרצאות) יש ללחוץ על הקישור למפת הקמפוס https://www.tau.ac.il/how-to-reach-us

לשאלות ובירורים ניתן להשאיר הודעה באתר העמותה או לשלוח הודעת מייל לכתובת העמותה  כתובת דואר אלקטרוני זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת

 

 


 

על המרצות:

Suzi Tortora Ed.D.,        BC-DMT, CMA, LCAT, LMHC, NCC. Founder/Director: Dancing Dialogue,LCAT LMHC PLLC

                                        Dr.Tortora is a licensed creative arts therapist and board certified dance/movement therapist with her doctorate from Teacher’s College, Columbia University. She serves as consultant to the “Mothers, Infants and Young Children of September 11, 2001: A Primary Prevention Project” in the Department of Psychiatry, Columbia University under Dr. Beatrice Beebe. She has a full-time private practice for over 30 years, specializing in parent- infant/child and family therapy; trauma; pediatric medical illness; and adult chronic pain. Dr. Tortora is the International Medical Creative Arts Spokesperson for the Andréa Rizzo Foundation. She received the 2010 Marian Chace Distinguished Dance Therapist award from the National Dance Therapy Association. She teaches in Europe, South America, New Zealand, the Middle East and Asia and holds faculty positions in the USA, The Netherlands, Czech Republic, Argentina and China. She also offers international webinar-based Ways of Seeing training programs for dance/movement therapists and allied professionals. She has published numerous papers about her work and her book, The Dancing Dialogue: Using the communicative power of movement with young children is used extensively in dance/movement therapy training programs around the world.

 

ד"ר אילת עציון- קרסו  פסיכולוגית התפתחותית מדריכה. מנהלת היחידה לשלום הילד השייכת לבית שבתי לוי, בחיפה, יחידה אשר מתמחה באבחון וטיפול בילדים בסיכון ובהוריהם.  מרצה במסגרת ביה"ס לפסיכותרפיה של החוג לפסיכולוגיה  בחיפה ועובדת בקליניקה פרטית.

 

 

 

גב' מלי קסלר              מפתחת שיטת S.L.A™, מנהלת שתי קליניקות בשיטה זו ומרצה בתחום. נחשבת כיום לאחת המובילות בתחום הטיפול וההקניה של כישורים חברתיים - השפה החברתית.

S.L.A                              ™ שיטת מלי קסלר™ - האולפן לשפה החברתית, מבוססת על פענוח הקוד של השפה החברתית דרך זיהוי מספר מוגבל של חוקי אב עיקריים. חוקי אב אלו מהווים את ה"חוקה" של הכישורים החברתיים. המתקשה בכישורים חברתיים יכול ללמוד חוקה זו בהדרגה, ובהמשך להבין ולתרגל את הנגזרות המדויקות הנובעות מחוקה זו, אלו כללי התקשורת הבינאישית.             

 

 

ד"ר דנה שי               חוקרת פסיכולוגיה התפתחותית, דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית-התפתחותית מאוניברסיטת לונדון . חברת סגל בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו ומובילה את המעבדה ההתפתחותית החדשנית שם. חוקרת התפתחות רגשית מוקדמת, מנטליזציה הורית מילולית וגופנית, הורות ויחסי משפחה. בעלת רקע בפסיכולוגיה התפתחותית פסיכואנליטית, טיפול בתנועה ,מחול ופילוסופיה.

 

 

 

·         Understand the role of embodied, multisensory, and preverbal experience in early infancy and childhood emotional/social development.

 

·         Understand the role of nonverbal analysis for assessment and clinical intervention with infants, young children and their caregivers. 

 

·         Winnicott to neuroscience: learn how object relations theory and current neuroscience research provide a foundation for creative and movement-based interventions.

 

·         Learn how creative, multimodal and interactive explorations using dance, movement, dance-play, music and nonverbal expression are used to facilitate psychobehavioral change to treat early relationship difficulties.

נקרא 1543 פעמים